2010. május 28., péntek

Ördögárok, hajnali levelezés


Van egy barátom, korán kelő, akivel ilyen leveleket szoktunk váltani korahajnalban. A mai termés:
Jó reggelt, .....,
köszönöm, most nem vágyom a sivatagokra, már tegnap is túl meleg volt nekem.
Fogalmam sincs, hogy bírtam Egyiptomot nyaranként? Igaz,ott jó száraz levegő volt, itthon meg nagyon párás. Gondolom, a nikotinos tüdőm nem szereti a párás levegőt, a szaunába se megyek be, csak pillanatokra.
Ma reggel szép rózsaszín felhőkkel kezdődött, meg is akartam írni, csak még egy fordítást kellett átnéznem, amit kora reggelre igértem valakinek.
Megvagyok vele. Most délelőtt unokákat viszünk múzeumba, nem a Nemzetibe, hanem a Rendőrségibe: ez érdekli a fiúkat.
Délután aztán 50 éves ! általános iskolai találkozónk lesz. Sok srácot épp annyi éve láttam utoljára, bár jó páran ugyanabban a gimnáziumban folytattuk, azokkal jobban megmaradt a kapcsolat. Van sajnos három halottunk is, de tanáraink közül még öt élőt megtaláltunk, egészen jó erőben.
Majd fényképezek, és küldök képeket.
Szép napot!
Ördögárok ügyben született egy vicces versem, benne van a kötetben is talán, ami megvan Nektek, de idemásolom. Vasék rögtön az Erzsébet-híd budai oldalán az első házban laktak, és az oda már szennyvízlevezetőként érkező Ördögárok hozadékát szagolgatta az öreg a jó nagy orrával.

Vas István Velence-szagot orront



„Nézd, ott megy Vas István, és nem borul föl a Batthyány tér”



(Állítólag Zalán Tibor mondta a téren Gáspár Gyurinak, akinek ezt a verset is ajánlom).



Maradjunk csak az ú.n.

anakreóni sornál.

Megy ez nekünk, Vas István,

megy ez, mint ment a Glow-worm

cirkáló ablakodnál,

ahogy Szobotka-könyvből

közösen fölidéztük,

meg a hordó-gurítást

az új Erzsébet-hídon,

az én emlékeimből.



Megy az, amit menesztünk,.

Hagymennyen, szeddalajja!



Vilmoskörtéd megittuk,

Piroska rosszallóan

nézdelt, de csak megenyhült,

mert Eliotot szavaltam,

és jó volt a szavallat.

Te Hadziszról meséltél,

Kavafisz temetőjét

mondtam el én cserébe.



Aztán még búcsuzóul

ablakodba kiálltunk,

nyár volt és déli szél fújt,

bugyogó Ördögárok

hordta szennyét a vízbe.

Közmondásos testrészed

a szagba dugva mondád:

-Érzed? – Velence-szag van!

----------------------------

-

Piroska Vas István felesége, Szántó Piroska festőművész. Harcias nő volt, de nagyon intelligens. Bizony már mindketten jó rég meghaltak sajnos.

Hadzisz egy Magyarországon élő görög novellista és szerkesztő volt, aki segített Vasnak a nevezetes alexandriai görög költő (Ady és Babits kortársa), Konsztantinosz Kavafisz verseit fordítani. Kavafisztól aztán én is sokat fordítottam, és egyszer-kétszer meglátogattam a sírját meg a lakás-múzeumát az egyiptomi Alexandriában. Nagy költő volt, manapság Apollinaire, Eliot, Rilke, Majakovszkij,mások mellett nemzetközileg a XX. század 8-10 legnagyobb költője közé sorolják.

---------------
Kedves András! - írta a barátom: ..Ami a Városmajor Ördögárok eredetét illeti, számomra újdonságként hatott, Te mint volt gellérthegyi lakos közelebbről érintve vagy, az árok bizonyára a Vérmező alatt is húzodott. Egyebekben van egy kút a pincénkben, amely háború alatt volt használatos, és forrásvize állítólag az Érmelléki út alatt húzódó patakból ered, amely valószínúleg jelenleg is mint búvópatak a Városmajor alatt húzódó Ördögárok vizébe ömlik. Este megcsodáltam a teliholdat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése